Saturday 31 December 2011

Komen Saya

Assalamualaikum... 

PERNAHKAH terfikir bahawa sebagai orang tua, banyak perkara yang anda lakukan salah dalam mendidik anak-anak? Pakar motivasi dan psikiatri sering mencari punca mengapa anak-anak menjadi liar, tidak mendengar kata, melawan orang tua dan pelbagai salah laku oleh segelintir anak-anak terhadap kedua ibu bapa mereka.
Dalam mendidik anak, mungkin cara ibu bapa salah. Dalam proses tumbesarannya, anak-anak pasti melalui pelbagai perkara yang mungkin boleh membuat mereka terdorong melakukan sesuatu di luar jangkaan. Apabila melihat kelakuan anak-anak itu, semestinya ia dikaitkan dengan cara didikan ibu bapa. Justeru, mari kita selidik kesilapan ibu bapa sehingga menyebabkan kesan negatif anak-anak. Antaranya:

1. Pemilihan jodoh tanpa memperhitungkan mengenai zuriat. 
no komen, sebab papa adalah sangat baik, keluarga papa juga baik walau tak sekuat agama macam keluarga mama.

2. Perhubungan suami isteri tanpa memperhitungkan mengenai zuriat. 
mama dan papa okay je, dua dua sepakat kot.

3. Kurang berlemah lembut terhadap anak-anak.
mama sangat kasarbila emo dia dah datang. kalau ada 10 orang, semua kena sembur termasuk nenek saya. apatah lagi papa.

4. Memaki hamun sebagai cara menegur kesilapan anak-anak. 
iya tidak dinafikan lagi. sebab tu hati anak dia keras. keras kat dia je lah, cakap pengasuh dan papa kami sangat patuh dan taat. wait what? cakap pengasuh kami pun kami taat tau..

5. Tidak berusaha mempelbagaikan makanan yang disajikan kepada anak-anak. 
pengarsuh yang masak. mama masak kalau ada jamuan je. tu pun habis tunggang langgang satu dapur.

6. Jarang bersama anak-anak sewaktu mereka sedang makan. 
biasa nya mama tidur, xpelah its kay. kami dengan pengasuh seronok bila masak sama sama di dapur. tapi kan bila mama turun je, kami senyap macam garuda tempur masuk. pastu kami tadah jelah telinga mama komplen pasal makanan tak selera, then ceramah pasal agama denga ramput mengerbangnya. seram.

7. Melahirkan suasana yang kurang seronok ketika makan. 
seperti yang dikomen di atas, semua jadi hambar bila mama ada, salah siapa kami tak tau. dia suka berdebat jugak tau.papa jarang ada dirumah sebab kerja. ala standard la, mama cikgu so memang lehbalik awal kan. (itupun tak masak, balik tidur). Then bila papa ada kami nak berbual bual mesra topik ringan mama selalu ambil serius sangat sampai berdepat, dia nak menang sahaja. dia punya pandangan selalu nak berlainan dengan semua orang. Astagfirullah.. pastu tak leh terima pendapat orang lain.

8. Membeza-bezakan kasih sayang terhadap anak-anak. 
dia cakap sayalah yang paling mnyakitkan hati dia. ceh itu bila gaduh dengan saya. tapi bila gadung dengan papa atau anak lain, orang lain pulak yang paling menyakitkan hati dia haha.

9. Kurang melahirkan kasih sayang. 
tak tau lah sayang kot, cuma cara dia tu takleh nak ubah dah..hadapi jelah.

10. Sering mengeluh di hadapan anak-anak. 
iya betul.

11. Tidak meraikan anak-anak ketika mereka pergi dan pulang dari sekolah.
mama tidur, walau balik rumah sebulan sekali pun dari tingkatan satu dulu, mama jarang ahh sambut, masak tidak, jenuh nak ketuk bilik dia untuk salam. itupun papa suruh, ikut rasa dah penat jalan jauh aku nak je terjelepuk atas katil. mama mama....

12. Tidak mengenalkan anak-anak dengan konsep keadilan.


13. Tidak memberatkan pendidikan agama di kalangan anak-anak.


14. Tidak terlibat dengan urusan pelajaran anak-anak.


15. Tidak memprogramkan masa rehat dan riadah anak-anak.


16. Tidak menggalakkan dan menyediakan suasana suka membaca.


17. Mengizinkan anak-anak menjamah makanan dan minuman yang tidak halal.
mama terlebih bagus dalam hal ini.

18. Tidak menunjukkan contoh teladan yang baik di hadapan anak-anak.
mama tak hormat mak dia sendiri iaitu nenek, tak hormat papa, dan tak hormat pengasuh kami.

19. Jarang meluangkan masa untuk bergurau senda dengan anak-anak.
mama selalu serius, kalau bergurau pun dia ungkit esok esok, ah menyesal aku bergurau dengan dia semalam. hari ni dia mesej aku panjang berjela. tapi aku ni baik skit. adik adik aku semua padam je tanpa baca dahulu.

20. Terdapat jurang komunikasi di antara ibu bapa dengan anak-anak.
mama nak anak anak anggap dia bukan sahaja ketua kelualga, tapi juga sebagai ustazah, cikgu disiplin, ulamak, pengetua dan perdana menteri.

21. Tidak menggunakan bahasa yang betul.
bahasa mama panjang berbelit, kadang tak paham apa point dia sebenar. pernah mesej dengan dia tanya tentang sesuatu, dia tak jawab sampai kesudah tapi mesej panjang berjela. esoknya bila aku buat benda tu, dia persoal kenapa tak ikut arahan dia semalam. aku pun what the??

22. Suka bertengkar di hadapan anak-anak.
mama memang pakar bertengkar, orang tak minat pun tak bertengkar dengan dia dia bertengkar lah sorang, semua dia sembur. 

23. Sentiasa menunjukkan muka masam di hadapan anak-anak.
tersangatlah betul. orang kata pandang muka mak dapat pahala. aku jarang pandang mama selalu masam muka, jegil mata.. xde aura ibu lembut.

24. Tidak membimbing anak-anak supaya mematuhi syariat.
mama tak macam ni. dia patuh ajaran islam.

25. Memberi kebebasan yang berlebihan kepada anak-anak.
tak setuju.

26. Terlalu mengongkong kebebasan anak-anak.
mama tak tau kot aku dah bercinta dengan BF aku 6 tahun dah. tak pernah berubah. segala masalah aku mengadu kat BF je. senang.

27. Tidak menunaikan janji yang dibuat terhadap anak-anak.
banyak dah.

28. Tidak menunjukkan minat terhadap aktiviti anak-anak.
mama selalu bising aku buat blog, masak kuih pun dia akan komplen. senag cerita mama buat apa je ikut mood dialah. tak dapat nak expect apa apa dari dia.

29. Tidak memupuk semangat membaca di kalangan anak-anak.
taklah pulak, sbb mama cikgu. Alhamdulillah, anak mama semua pandai. tapi mama selau bandingkan anak dengan anak orang lain.

30. Tidak berminat melayan pertanyaan atau kemusykilan anak-anak.
nampak macam berminat, tapi cara dia terangkan sesuatu kat adik aku darjah 3 macam mengajar budak tingkatan 5. last last aku juga yang terangkan perkara itu pada adik aku.pastu bila adik aku dah paham, mama cepat cepat menyampuk nak terangkan lebih-lebih lagi sampai adik aku tak paham semula.

bagi mama, lebih adalah terbaik. sbb tu mesej dia sangat panjang sampai 6 page, bila saya tak paham, saya kena marah berlagak tak paham bahasa melayu.

31. Tidak memberi perhatian terhadap buah fikiran anak-anak.
tak pernah!! katanya anak tidak layak mengajar orang tua. kalau ada pun saya dituduh menyindir dia, memperlekeh dia dan sangka mama jahil. Ya Allah kalu ampunilah dosa aku dan ibu aku.

32. Lambat memberi penghargaan kepada anak-anak.
penghargaan itu apa?

33. Kerap meleteri sesuatu kesilapan yang dilakukan anak-anak.
LETER? itulah mama!

34. Hukuman yang tidak setimpal dengan kesalahan yang dilakukan.
mama hukum ikut mood dialah.

35. Sering mengancam dan menakutkan anak-anak.
memang pun. kami dah biasa lah, cuak jugak. tapi kami tak tunjuk. meluat lah. suka mengugut. hati anak anak lagi keras.

36. Menghukum tanpa menyatakan kesalahan yang dilakukan.
jangan cakap tanpa menyatakan kesalahan, mama ni kesalahan tahun lepas pun dia ungkit, termasuk mengungkit jasa dia pada anak anak, pertolongan dia, pasal papa semua dia ungkit.

37. Tidak konsisten dalam menjatuhkan hukuman ke atas anak-anak.
betul jugak. ahh kalau nak kena rotan memanjang matilah kami.

38. Memberi nasihat yang sama kepada anak-anak.
sangat! cakap hal ugama macam uztazah tapi bila yang kena kat batang hidung dia tak pulak rujuk agama. eg: hal hormat suami, atau bila mama marahkan nenek.

39. Tidak tegas mendidik anak-anak.
tegas sangat kot. stress dibuatnya!

40. Tidak menggalakkan anak-anak hidup bekerjasama. 
tah lah.


-Saya Sayang Mama-

No comments: