Wednesday 31 August 2011

Bangun Tidur Terus Makan.

Assalamualaikum... 




Lokasi : Rumah kampung sebelah Mama. (mana pernah lepak rumah sebelah papa pun walau sejengkal je rumah kedua-dua belah pihak.)




Tengah malam semalam tengah makan ais krim ramai-ramai. Aku menyuruh adik aku memanggil mama yang sedang tidur untuk makan bersama keluarga yang lain. Adik turun balik bisik kat aku. Mama buang semula cadar yang aku sempat pasang buat kali kedua bersama papa semalam. Keras sunnguh hati mama. Akutengok kat bilik, mama tidur terbongkang dengan ego egonya. Berlainan sangat dengan  imej papa yang sopan dan sentiasa menjaga perilaku walaupun sedang tidur.




Eh banyak pulak cerita. Pastu lewat malam masa tengok tv, papa tanya eh mama tidur dari petang tadi ke? Dah solatke belum agaknya ye.. (bertapa concernnya papa) Pastu papa terus naik dan kejut mama. Mama turun dengan muka singa dia. Tak tau buat apa. Pastu dia makan. Kehulur kehilir mencari nasi. Pastu sendawa kuat kuat masa berdiri pulak. Ku tengok rasa nak tergelak. Tak sesuai nya dengan papa yang elegant.




Aku duduk disebelah papa. Aku rasa papa pun perhatikan je perbuatan mama. Tak de ke mama tanya papa dah makan ke, pelawa papa makan ke. Baang basah yang papa belikan pagi semalam pun mama memang tak masak lah kan. Goreng telur ke. Nasib baik keluarga belah papa dekat. Bila papa lapar, aa lah tempat boleh makan.


Serius aku sumpah aku tak nak layan suami aku macamni bila aku kawen nanti.


Aku dari 7 8 tahun dulu sejak mula pandai berfikir, aku tertanya-tanya kenapa papa boleh bertahan dengan mama ni. Hati kau menjawab, sebab papa manusia yang sangat baik...




 -Saya Sayang Mama-

No comments: