Wednesday 31 August 2011

Tak Pandai Menghargai

Assalamualaikum... 




Ini lawak, ini lawak...!! (tangan di bahu, mata pandang ke atas, meluat!)




Hari ini aku dengan papa pergi ke bandar untuk beli barang. Memang semua malas nak pergi. Semalam berkobar-kobar sangat nak pergi bandar. Siap suruh aku drive. Tiap kali memangmacam tu lah.Okay itu aku tak kesah. Dah lah habit macam indon, sejam sebelum aku pergi aku tanya sapa nak pesan tak ada siapa pun nak pesan. Bila papa dah masuk kereta, semua baru nak bagi dit lah, suruh keluar duit kat atm lah, tulis senarai barang. Aku kecian dengan keluarga belah mama ni. Kenapa diorang macam tu ye....hancur sikap memasing...




Alkisah sebenar... aku excited gila beli barang keperluan untuk kampung. Nak upgrade lah sikit sikit. Bilik air kat kampung dah macam tongkang pecah. Aku cat bagai nak jugak aku sponsor barang lain macam tempat letak sabun, rak, tempat gantung pakaian dan sabu ubat gigi dan macam macam lagi lah. Papa dengan pemurah jugak beli dua biji bantal dan satu set cadar untuk salah satu bilik di rumah kampung ni. AKu happy sangat.




Sampai je di rumah, mama sambut dengan muka masam. Perlian dan komplen memang dah sebati dengan jiwa dia. AKu kesal dan sedih...


Buat apa beli bantal ni, raya dah lepas....!
Membazir je beli cadar. 
Shopping sakan ye korang!
Tak ajak mama pun. Pandai korang komplot.


Aku cakap lah, ala apa salahnya kita tolong Mak Teh. Nak tau mama cakap apa? Mama cakap..
Amboi pandai korang, apa ingat mama tak pernah beli barang ke untuk Mak Teh? Ni katil ni mama yang li tau. Hah dari beli rak ni baik beli almari terus! Pandai pandai je cakap mama tak pernah tolong beli barang untuk rumah ni.
Aku nak jawab lagi. Sebab geram sangat. Tapi papa larang. Papa cakap tak payah nak terangkan kat mama. Ya Allah, sampai macam tu sekali perangai mama. Sampai buat orang meluat nak cakap dengan dia lagi. Aku pun dah malas. Ak terus pasang cadar dalam bilik. Cantik pilihan papa. Lembut je color dia. Cadar lama, sarung bantai ada 3 corak yang berbeza, carak pattern lain, langsir corak lain.




Lepas tu aku sampaun kerja mengecat di bilik air. Nak tambah selapis lagi. Bila aku habis buat kerja. Aku naik atas, masuk bilik, tengok semua set cadar tadi dah kena campak ke bawah dan katil tu beralas cadar lama...




Tak tau lah kerja sapa....




 -Saya Sayang Mama-

No comments: