Saturday 13 August 2011

Have A Nice Talk With Papa

Assalamualaikum...


Waktu zohor tadi, papa telefon, bertanyakan tentang mood mama hari ini okay ke tidak. Aku menjawab mama okay je. Sangat tenang berbual dengan papa. Papa walaupun banyak menghabiskan kerja di pejabat, tapi selalu menalifon kami adik beradik. Ini tandanya papa sentiasa ingat dan sayangkan kami.


Aku menangis bila sampai satu tahap, papa cakap aku anak yang baik sebenarnya. Yelah mama selalu complaint pasal aku dan adik adik. Tah jahat manalah kami ini. Tah rosak sangatkah kami ini... Papa sendiri muak dengar aduan mama setia balik kerja tentang KEJAHATAN kami.


The, after have a nice talk with Papa, aku rasa lega. Hati tenang. Namun sekejap sahaja. Bilikku yang berkunci, terdengar Mama sedang ingin membuka dengan anak kuci dari luar. Aku baru selesai mandi, terus membuka pintu tanpa menunggu mama yang terkial-kial hendak masuk.


Bila dah masuk, mestilah dia membebel. Seban aura positif papa masih ada lagi semasa berbual dengannya 25minit, aku berjaya tidak membantah kata mama. Bak kata mama menjawab macam kurang ajar. Aku diam je kali ni. Aku perhatikan sesuatu yang lucu juga...


Iaitu mama cuba menyakitkan hati aku dengan pelbagai cara. Dari topik bebelan yang mengungkit menyakitkan hati sampailah topik yang aku boleh convert kepada bahan lucu. Aku hanya senyum. Kelihatan mama Pause sekejap bebelan dia, mungkin teringin benar dengar aku melawan.  Tapi tidak.... 


Aku dapat rasakan kemenangan disitu.


Dosa pun kurang.


Aku solat sedang dia membebel sehinggalah dia berhenti sendiri.


Dia sambung ke bilik adik yang lain pula.




Aku mengelang kepala.


-Saya Sayang Mama-

3 comments:

bez.amin said...

bersabarlah ye..jgn risau, ade pahala mudah yg Allah nk kasi 2.antaranya ialah DIAM.susah, tp ni yg memudahkan kite masuk syurga :-)

Anonymous said...

haha..biasa la tu kalau mak membebel..kalau ayah yang mmbebel memang pelik..heheh..mak gua kalau x bagi gua panas telinga sehari memang x sah..ade je menda yang dia nak bebelkan walaupun xde kaitan dengan gua..nasihat gua,senyap je..lagi ko menjawab lagi kuat bebelannya..kalau dia cakap ko jahat, jadila baek macam yang dia nak dan tunjukkan yang ko ni budak baek..dulu mak gua selalu mmbebel sebab gua malas study..sekali gua tunjuk result PMR yang 'bolehla' kat dia, sampai sekarang dia x pernah sentuh bab study kalau mmbebel kat gua..mungkin sekarang dia dah paham cara gua study..gua x maen study bukak buku depan orang..kadang2 gua study sambil on9..memang mak gua xkan tau la kalau gua study pon..so, buktikan kat mak ko yang ko baek..insyaAllah dia akan terima oneday..nak tanya, umo ko brapa n laki ke perempuan?? xnak jawab pon xpe.. :)

p/s: sori gua membebel panjang gila kat sini..dah macam entry dah komen gua ni..haha :D

ekabukanmakcikkau. said...

janganlah sedihhhhhhhhh