Wednesday 17 August 2011

Sahur Yang Suram

Assalamualaikum...


Sahur pagi macam biasa aku dah adik adik bangun awal. Teus makan secepat yang mungkin. Tak perlu tunggu mama turun untuk mencari kesalahan kami. Biarlah.


Kalau betul dia concern dan nak makan dengan kami. Dia akan bangun awal dan sediakan makanan untuk kami. Tak mengapalah. Kami dah tak kisah mama.


Semalam semasa mnyediakan juadah berbuka, aku pelik keadaan sunyi ke. Rupanya mama masak. Keadaan agak diam. Maklumlah dia nak berbal dengan sapa? Pembantu rumah dah makan hati akibat ditengking semasa berbuka di luar kelmarin. Yang lain memang tak lah.


Pastu tetiba dia keluar suara. Dia menengking aku dengan kasar sebab aku tak ikat rambut semasa memasak. Okay fine lah memang salah aku. Tapi itu ke cara komunikasi yang seronok antara ibu dan anak? Dan, rambut dia pun mngerbang jugak, hehe. Macam biasa aku rasa lawak.


Aku ada menyuruh adik kecik membantu ku semasa aku masak jugak. BUdak kecik itu turut je arahan aku yang lembut ni. Pastu mama pun suruh adik aku tolong dia. Budak itu diam dan liat. Ape lagi mama pun marah dah dengan nada kasarnya "Hey, kalau cakap kakak awak ikut je ye! Cakap mama langsung tidak ikut!" 


Ayat tu memang selalu dia sebu dah. Dia tak pikir ke ada something wrong dengan diri dia bila yang lain saling berbaik cuma dengan dia je kami kaku. Entah lah....kami memang jahat kot.


Dia selalu tuduh aku tak memberi pengaruh yang baik terhadap adik. Macam biasa dia tak pernah nampak kesalahan diri dia. Sedangkan bagi aku dia kene berlembut dalam mendidik anak anak.Aku pasrah.


-Saya Sayang Mama- 



No comments: