Friday 19 August 2011

Hasut Budaya Kita

Assalamualaikum...


Mama, 




Saya tak faham kenapa masa kecik dulu mama selalu hasut saya dan adik tentang cerita buruk tentang arwah nenek ye? Jeles sebab mama bukan menantu kesayangan kan? Isu remeh je rasa contohnya, masa dia kawin dengan papa arwah nenek buat biasa je tapi time pak sedara kawen, arwah umah buat meriah. Come on la, mama kawen dengan papa zaman 80-an. Zaman tu jemput menantu mana meriah macam zaman sekarang. Ayah sedara kawen zaman akhir 90-an. Nak bandingkan tu kenapa. Macam macam mama buruk kan arwah uwan. Akhirnya kami jarang tido umah uwan. Syabas mama sebab berjaya pisahkan kami dengan arwah uwan.


Ada suatu masa, tahun 2000, pakcik (adik papa) tinggal menumpang kat rumah kita, saya tau dia sangat tersiksa. Hari hari makan hati dengan mama. Biasalah mama kalau tak buat musuh dengan orang sah lah itu bukan mama. Hari-hari dok makan hati. Hubungan kami dengan pakcik makin renggang. Padahal masa kecik bapak rapat nya. Kami pun malu dengan pakcik sebab tindakan mama. Tindakan mama paling ketara adalah mama ada mengirimkan sebungkus plastik sampah yang penuh dengan sampah dari bilik yang pakcik tinggal tu kepada arwan nenek.


Kami tak tau sampailah arwah nenek meluahkan perasaan nya kepada kami tentang perbuatan mama. Nenek menangis. Saya juga menangis mama. Adik pun sedih. Walau waktu tu kami masih muda, kami tak mana buruk baik tindakan mama. Mama kenapa kejam??? Runtun hati arwah nenek dibperlaku mama. Saya kesal sangat....




Ya Allah...


Kami keras hati disebabkan perangai mama ni.


-Saya Sayang Mama-


No comments: