Saturday 20 August 2011

Isu Bazaar Ramadhan

Assalamualaikum...


Minggu lepas aku dan Mak Mah pembantu rumah aka pengasuh kami dari kecik berniat nak pergi bazaar ramadhan. Mengidam sangat. Mak Mah tu asyik duduk rumah jer terperap. Seronok jugak kala dapat berjalan dengannya. Bulan puasa pun setahun sekali. Al kisahnya aku mintak kebenaran kat mama petang itu. Dalam mamai mamai tidur petang, Mama kata dia penat so dia suruh aku pergi jelah. Its okay, aku tak mengharapkan pun dia ikut sama. I know I know...


Kami pun beli kuih kesukaan dan lauk yang diidami. Kami dah selesai masak apa yang perlu tadi.Tak banyak kami masak. Sebab tau kami nak beli kat bazaar. Dah selesai kami pun baliklah dan idang semua. Dah nak dekat berbuka mama pun turun, tak semena mena kami kene tempak tepat kat muka. 


Pasal apa pergi beli? Membazir je

Ni makanan banyak ni sapa nak habiskan?

Korang ni mintak kebenaran ke nak keluar ni?

Kalau membazir terserah lah kat korang kan?

Bla bla bla bla..


Adeh, aku dan Mak Mah tertekan sangat. Apa lah dosa kami dia tengking, merungut pada kami sampai macam tu sekali. Baru pertama kali aku bawak Mak Mah keluar membeli. Mak Mah guna duit dia, bukan duit sesiapa. LAgipun kalau mama pergi bazaar bukan ajak sesiapa pun. Dah lah pukul 7 baru nak keluar rumah. Dia beli lagi banyak, kami ni bersyukur je.


Sesungguhnya aku cukup tak suka orang yang merungut depan rezeki, tambah tambah pulak dia pun makan makanan yang kononnya "siapa nak makan semua ni?".


Semalam pula, waktu hampir berbuka, mama ajak Mak Mah keluar ke bazaar ramadhan. Padahal Mak Mah tengk sibuk menyediakan juadah berbuka. Mak Mah menolak. Mama bengang dan perli Mak Mah kuat kuat, 

"Kalau Akak (aku) ajak nak sangat ikut ! "
Aku yang dengar dari ruang tamu rasa sakit sangat hati. Aku tak dapat bayangkan perasaan Mak Mah masa tu. Esok nya aku bertanya pada Mak Mah hal itu. Mak Mah cakap dia ada menjawab jugak selepas diperli oleh Mama yang tak reti jaga perasaan orang lain tu,

"Mana ada Mak Mah ikut selalu, yang sekali minggu lepas pun jadi kontroversi..."


Mak Mah menambah, selepas Mak Mah cakap macam tu je, terus mama diam. Aku pun suka jawapan Mak Mak. Setahun sekali kot Mak Mah defend diri dia. Bangga pulak aku, Mak Mah ni terlalu penyabar orangnya. Segala kata mama diikut, walau hati sering terluka. Katanya sebab sayangkan kami dia terus duduk di rumah ini. 


Bagi aku mama tak bersyukur mendapat orang sejujur Mak Mah. Aku mencadangkan supaya Mak Mah duduk lama lama dikampung. Mak Mah kata iya dia akan bercuti lama dikampung selepas adik lelaki aku tamat SPM nanti. Wassalam...


-Saya Sayang Mama-


2 comments:

Run Away said...

bulan puasa tak g bazar tak meriah kan...;d

Saya Sayang Mama said...

hmm terpaksa la turut kata mama, walau tak meriah yang penting tak kenemarah.... (T_T)